En aquest article, Manuel Area,
fa un anàlisi i planteja diferents perspectives en relació al nou context
social, econòmic i cultura que està sorgint arrel de les noves tecnologies. Per
tant, La velocitat amb la que s’estàn produïnt els canvis tecnològics i com
afecten a nivell social, educatiu, polític, cultural, etc, fan necessari un
replantejament dels models educatius, ja que l’educació segueix essent el motor
de canvi de la societat.
Les perspectives
que M. Area, menciona són les següents:
- Tercera revolució industrial: a on hi ha una demanda de consum
terciari, amb les conseqüències de l’esgotament de recursos materials. Debat
sobre la digitalització de la informació.
- Globalització: des de la revolució industrial cap a una superació
de fronteres locals i nacionals, marcant les tendències a una ruptura de la
societat, cap a models capitalistes.
Trobem diferents concepcions i discursos segons
l’autor:
- Discurs mercantilista des del
qual la societat de la informació suposa un major benestar material
i per tant, més felicitat pels individus.
- Discurs crític - polític que
defèn que les tecnologies digitals han d’estar al servei del desenvolupament
social i humà i no controlat per un sistema capitalista.
- Discurs tecnocentrista pel que les
noves tecnologies se converteixen en el centre del canvi social i cultural.
- Discurs apocalíptic que
considera les noves tecnologies com el final dels valors de la modernitat i el
pensament il·lustrat perquè supediten la cultura als interessos tecnocràtics.
Amb aquestes perspectives
assenyales anteriorment i com a conseqüència els seus afectes poder ser
d’avantatges i inconvenients:
Ø Avantatges:
Permeten i faciliten major comunicació
Rompen fronteres d’espai i temps
Es pot accedir de de casa a qualsevol tipus d’informació.
Millores l’eficàcia i qualitat de serveis
Noves formes d’activitat productiva
Augmenta el coneixement i contacte cultural
Ø Inconvenients:
Obstaculitzen el
progrés cap un model social més democràtic i d’equilibri en la distribució de
la riquesa material.
Obstaculitzen el
camí cap un model de societat menys agressiu amb la diversitat cultural i medi
ambiental.
El progrés
tecnològic no significa una millora del benestar dels ciutadans
Perilla la pèrdua
de les senyes d’identitat culturals de molts individus i col·lectius socials.
Inadaptació
d’alguns sectors a causa de la rapidesa de l’evolució tecnològica.
Mal ús de les NNTT
que responen a interessos mercantils
Sobredosi d’informació.
En
aquest article, l’autor ens aporta informació, conductes i reptes per la
consecució. A
Això implica una sèrie
de reptes educatius. En veurem uns quants breument.
- Integrar les noves
tecnologies en el sistema i cultura escolar: a on els sistema escolar s’ha d’adaptar a
les exigències i integrar les tecnologies digitals a les aules i als
centres educatius.
- Reestructurar
els fins i mètodes d’ensenyança. Nous rols per a docents i alumnes: Una fita important per a l’educació serà la formació
de infants com a usuaris conscients i crítics de les noves tecnologies i de la
cultura que al seu voltant es produeix.
- Estendre la formació a
través de ret d’ordenadors: la teleformació. El repte
d’aquests és que aquests projectes educatius siguin de qualitat .
- Revisar i replantejar la
formació ocupacional a la llum de les noves exigències sociolaborals impulsades
per les noves tecnologies: Per afrontar els
reptes laborals que aquestes innovacions impliquen s’han de prendre una sèries
de mesures que facin possible l’acompliment dels objectius.
Reflexió:
Nosaltres com a mestres tenim la necessitat de que els centres escolars
s’adaptin a aquesta societat impulsora de les noves tecnologies. Per tant, és
important que els centres s’impregnin d’aquesta necessitat que ens rodeja cada
dia amb més força.
S’ha d’ensenyar als alumnes a seleccionar la informació de qualitat, ja que
a causa de la gran quantitat d’informació a la que es pot accedir, sorgeix la
necessitat d’ensenyar als infants a ser crítics i responsables amb tota aquella
informació que els arriba i aprendre a destriar-la i a seleccionar la que els
pugui resultar més útil.
Per altre banda penso que tot i que les
persones som conscients de les avantatges i desavantatges que tenen les noves tecnologies,
ens hem endinsat de manera bastant consumista. Amb això vull dir que, molts de nosaltres emprem les noves
tecnologies no només per facilitar el treball sinó també per plaer i deixem de
banda les coses importants com la comunicació verbal entre les persones.